Debattrainingen

Sinds 1991 verzorgen we trainingen en workshops voor bedrijven, ministeries, universiteiten, hogescholen, gemeenten, politieke partijen, verenigingen en charitatieve instellingen. Onze trainers en onze trainingen worden altijd hoog gewaardeerd en als zeer bruikbaar ervaren voor de praktijk.

Onze trainingen zijn altijd op maat gemaakt voor de opdrachtgever. Een groot gedeelte van de training bestaat uit oefenen van reële situaties, zodat u straks in de praktijk goed voorbereid bent. Afhankelijk van de wensen van deelnemers, doelen en omgeving, stellen we samen met de opdrachtgever een training samen die maximaal aansluit bij de deelnemers. Wij selecteren altijd een trainer die goed aansluit bij de doelgroep en die de achtergrond van de deelnemers kent.

De volgende trainingen worden door ons aangeboden:

Debatteren

De kunst van het debatteren is 2500 jaar geleden ontstaan in het oude Griekenland. Nog steeds oefenen professionals regelmatig in deze belangrijke vaardigheid. Debatteren zorgt ervoor dat uw communicatie scherper wordt, en dat u beter en sneller reageert op wat de ander zegt.

Door Roderik van den Bos, Gijs Weenink, Patricia Wouda, Gerrit Jan Valk, Elsewine Rietveld, Daniël Schut, Rick van der Kleij, Roelof Eleveld.

Presenteren

Iedereen die weleens een presentatie heeft gehouden, weet hoe moeilijk het kan zijn om voor een groot publiek een presentatie te houden. Wij brengen u de fijne kneepjes van het presenteren bij, en leren u om te gaan met spreekangst.

Door Roderik van den Bos, dr. Rik Peters, Patricia Wouda, Elsewine Rietveld.

De acht gouden regels voor succesvolle communicatie

“De acht gouden regels voor communicatie zijn eigenlijk de acht gouden regels voor een succesvol leven”, zegt trainer/coach Gijs Weenink. In een interactieve workshop van 45 minuten leert u hoe u ervoor kunt zorgen dat mensen beter naar u gaan luisteren en dat zij beter doen wat u zegt. Kortom, uw leven wordt een stuk makkelijker. Deze interactieve workshop geeft acht praktische tips, die u meteen kunt toepassen in uw leven, zowel op het werk als thuis.

Door Gijs Weenink, Roderik van den Bos, Patricia Wouda.

Hoe vang ik een rat?

U kent ze wel: konkelende collega's, een baas die dealtjes sluit achter uw rug om, samenzwerende managers. Ogenschijnlijk niets aan de hand, maar ineens slaan ze toe: tijdens de vergadering, als er een promotie op het spel staat of bij de koffieautomaat. U wordt geconfronteerd met een echte rat. En sommige mensen kiezen er bewust voor: wie zijn doel wil bereiken moet kunnen konkelen en samenzweren. En het werkt nog besmettelijk ook.

Maar... ratten zijn angsthazen. Besluiten zouden gebaseerd moeten zijn op basis van 99% argumenten en 1% macht en strepen. Anders gaat het fout. Op verfrissende wijze geeft de trainer antwoord op opvallende en minder opvallende rattenstreken, listen, trucs en politieke spelletjes.

Wat doet u als iemand informatie achterhoudt? Hoe pareert u vergadertrucs? Hoe pakt u overmatige “wandelgangers” aan? Wat doet u met een gevangen rat? Terug naar de beschaving, maar dan eens zonder braaftaal. Tijd voor de aanval!

Door Richard Engelfriet, schrijver van het boek “Hoe vang ik een rat?” en Gijs Weenink.

Effectief argumenteren

"Het komt niet aan op het aantal argumenten maar op de kracht ervan." Cicero

Overtuigend argumenteren is niet eenvoudig. In de westerse samenleving is argumenteren een belangrijk onderdeel van het overtuigen. Indien u weet wat krachtige argumenten zijn en hoe u een krachtig betoog kunt opbouwen, staat u veel sterker in vergaderingen, debatten en presentaties.

Door Roderik van den Bos, Gijs Weenink, Patricia Wouda.

Effectief weerleggen van argumenten

We worden regelmatig geconfronteerd met voorstellen of argumenten waar we het niet mee eens zijn, maar niet iedereen kan daar adequaat op reageren. Deze workshop geeft u een negental handvatten waarmee u eenvoudig elk argument kunt weerleggen. Deze handvatten zijn de ultieme gereedschappen voor iedereen die regelmatig vergadert of debatteert.

Door Gijs Weenink, Roderik van den Bos, Patricia Wouda, Gerrit Jan Valk.

Opsporen en tackelen van drogredenen

Deze cursus is aan te raden voor iedereen die regelmatig geconfronteerd wordt met drogredenen in vergaderingen, gesprekken en debatten. We laten u zien en beleven hoe u uw eigen argumentatie het best kunt opbouwen, en hoe u eventuele drogredenen van uw opponent op een humoristische wijze kunt tackelen. Het publiek zal uw kant kiezen en u krijgt gegarandeerd de lachers op uw hand!

Door Gijs Weenink, dr. Rik Peters, Patricia Wouda.

Zakelijk flirten & het flirtdebat

Bij communicatie gaat het niet alleen om de inhoud van uw verhaal. Sterker nog; 93% van hoe de inhoudelijke boodschap overkomt, wordt bepaald door de manier waarop het gebracht wordt. Heeft u een open houding? Hoe gaat u om met ego, strijd en oordeel? Weet u welke gedragspatronen van uw non-verbale communicatie u helpen, en welke u tegenwerken? Uiteraard gaat het bij communicatie om de combinatie van verhaal en lichaamstaal. In de “workshop zakelijk flirten” komen beide aspecten uitgebreid aan de orde. Het flirten wordt geoefend in een zogenaamd flirtdebat.

Door Gijs Weenink & Angelique van ’t Riet, schrijfster van het boek “Hoe word ik een schat”

Kritisch luisteren

Net zo belangrijk als de kunst van het spreken is de kunst van het luisteren. Luisteren is moeilijker dan spreken en luisteren is een vaardigheid die men moet leren. Maar het is zeker niet eenvoudig. Door te luisteren geeft u aandacht aan uw gesprekspartner en vergaart u kennis en wijsheid. Pas als u goed kunt luisteren, wordt uw communicatie effectief. Het zorgt ervoor dat uw relaties verbeteren, dat u effectiever wordt en dat u in samenwerking met mensen veel meer kunt bereiken. Kritisch luisteren is de ultieme manier om in minder tijd meer te bereiken.

Door Gijs Weenink, Patricia Wouda.

Communiceren

Iedereen kan communiceren, en u bent niet in staat om níet te communiceren. Maar wat moet u doen om uw communicatie op een hoger niveau te brengen? Wij leren u, hoe u kunt communiceren waardoor mensen beter naar u gaan luisteren en sneller doen wat u zegt.

Door Gijs Weenink, dr. Rik Peters.

Het voorzitten van vergaderingen

Voor sommige mensen is vergaderen een hobby, maar voor de meesten een noodzakelijk kwaad. Wij leren u hoe u als voorzitter van een vergadering, de vergadering sneller en makkelijker leidt. Deze cursus kan u veel tijd en frustraties besparen.

Door Gijs Weenink, Roderik van den Bos, Roelof Eleveld.

Omgaan met de media

Opeens staan ze voor uw neus met een draaiende camera, of hangen ze aan de lijn: Een journalist die iets wil weten of enkele vragen voor u heeft. Deze cursus bereidt u voor op een goed contact met de media en leert hoe u ervoor kunt zorgen dat een mediacontact positieve publiciteit betekent.

Door Esther van Rijswijk en Gijs Weenink.

Interviewtraining

Deze training is een vervolg op de training 'omgaan met de media'. Tijdens een interview kunt een aantal dingen beter laten, en een aantal zaken juist wèl onder de aandacht brengen.

Door Esther van Rijswijk en Gijs Weenink.

Onderhandelen

Onderhandelen is één van de belangrijkste vaardigheden in de communicatie. Door te onderhandelen kunnen veel problemen, conflicten of tegenstrijdigheden worden opgelost tot tevredenheid van alle partijen. In deze workshop leert u te zoeken naar de onderliggende belangen van de andere partij. Als u deze eenmaal weet kunt u snel tot win-win-situatie komen.

Door Gijs Weenink, Daniël Schut, dr. Rik Peters en Patricia Wouda.

Etiquette

Steeds minder mensen weten hoe het hoort, en steeds meer mensen krijgen er mee te maken. Hoe hoor ik mij te gedragen tijdens een belangrijk diner of uitnodiging voor een galapremière? Wat kan absoluut niet? Op een leuke manier leert u hoe u zich in belangrijk gezelschap het best kunt gedragen en hoe men op een plezierige manier relaties aanknoopt met onbekenden op recepties en evenementen.

Door Gijs Weenink.

Kleding en persoonlijke uitstraling

Tijdens optredens op televisie of congressen is uw uitstraling van groot belang. Het beïnvloedt in grote mate uw boodschap. Wat moet ik dragen, welke kleuren staan mij goed en welk kledingontwerp versterkt mijn persoonlijkheid? Hoe komt mijn houding over? Lida van Doorn traint en adviseert, zodat u overtuigend overkomt en uw boodschap impact heeft.

Door Lida van Doorn.

Politieke trainingen

Voor politici en politieke partijen verzorgen we op de praktijk toegesneden trainingen. Verschillende trainers van de DebatAcademie zijn actief in de politiek als raadslid, wethouder of adviseur, en kunnen u op deskundige wijze en vanuit de dagelijkse praktijk trainen en adviseren.

Argumenten en drogredenen

Deze cursus is voor debatten in de gemeenteraad en in de verkiezingscampagne. We leren u hoe u uw eigen argumentatie het beste kunt opbouwen, en hoe u eventuele drogredenen van uw opponent op een humoristiche wijze kunt tackelen, waarbij het publiek uw kant zal kiezen en u de lachers op uw hand krijgt.

Door dr. Rik Peters en Gijs Weenink.

Campagnetraining

Een politicus kan niet zonder een goede campagne. Campagne voeren wordt steeds belangrijker en campagnes worden steeds persoonlijker. Het vergt veel voorbereiding en inzicht om een succesvolle campage op te zetten. De DebatAcademie kan u helpen zich optimaal voor te bereiden in samenwerking met ervaren en succesvolle campagneleiders.

Debatteren in het duale bestel

Debatteren in gemeenteraad, Tweede-Kamer of Provinciale Staten is een vak apart. Wij hebben politici van alle niveaus getraind, waardoor ze met meer kracht het debat tegemoet konden treden.

Door Roderik van den Bos en Gijs Weenink.

Mediatraining

Voor politici is mediatraining een absolute must. De media kunnen u maken en breken, en het is verstandig om zich daar goed op voor te bereiden. De trainingen worden gegeven door ervaren politici in samenwerking met (ex-)journalisten.
Opeens staan ze voor uw neus met draaiende camera, of hangen ze aan de lijn: Een journalist die iets wil weten of enkele vragen voor u heeft. Deze cursus bereidt u voor op een goed contact met de media en leert hoe u ervoor kunt zorgen dat een mediacontact positieve publiciteit betekent.

Door Esther van Rijswijk en Gijs Weenink.